Välkommen till Regnbågen Varbergs Reggio Emilianätverk ett torg för möten mellan pedagoger med ett intresse för Reggio Emilas pedagogiska filosofi. Här får vi chansen att diskutera och reflektera över tankar och ideer kring vårt arbetssätt och tankesätt. En plats där vi kan tipsa om föreläsningar, utställningar, litteratur och andra seminarium.
torsdag 10 oktober 2013
fredag 20 september 2013
TACK ALLA FÖR EN LYCKAD INSPIRATIONSKVÄLL PÅ CAMPUS 20/8 2013!
Vid en monter visade Katarina Johansson pedagogiskt material och Åsa Svensson presenterade
pedagogista utbildningen vid Göteborgs universitet.
Vad innebär rollen som pedagogista?
En pedagogista arbetar med verksamhetsutveckling där handledning av personal är en stor del. Yrkesrollen formas utifrån den miljö där den finns och kan därför se olika ut. Hon/han har ett nära samarbete med arbetslag med full insyn i verksamhetens pedagogiska arbete. Pedagogistan är en del av verksamheten där hon/han utvecklar, fördjupar reflekterande processer och skapar delaktighet genom pedagogisk handledning. Rollen som pedagogista innebär att tillsammans med pedagogerna planera, starta, driva, sammanfatta och utvärdera projekt. Pedagogistan fördjupar och lyfter diskussioner kring teorier och begrepp.
En möjlig yrkesroll - att vara en länk mellan förskolechef och pedagogerna. Nätverk skapas mellan pedagogistor för reflektion tillsammans och i förlängningen också ett samarbete mellan kommunens olika områden. På så sätt kan utveckling ske i snabbare takt och en gemensam syn för uppdraget skapas. www.gu.se
PROJEKT NATUR- OCH KULTURARV
Christina Jonasson och Eva Isakas
Att upptäcka naturen och möta kulturen i närmiljön. Barnen uttrycker sig genom estetiska lärprocesser som saga, dans, musik, foto, bild och form.
- Jag vill göra ett träd.
-Jag gör jordgubbar, det här är några frön.
- Det finns stenar.
PROJEKT LAND ART
Nina Melén
Att utforska naturen och Land art tillsammans med de yngsta barnen. Genom lek och intresse för fest, kalas och tårta - inspiration av Elsa Beskows detaljrika illustrationer.
PROJEKT GRIMETON VÄRLDSARV - ATT BYGGA HÖGT MED SKOGSMATERIAL (PINNAR)
Agneta Troedsson
Att uppleva radiomasterna på nära håll. Lyssna till barnens erfarenheter, intresse och frågor. Utmana genom skog och natur. Samspel, idéer och energi leder projektet att bygga med pinnar framåt.
onsdag 21 augusti 2013
torsdag 23 maj 2013
tisdag 7 maj 2013
Föreläsning Pedagogisk miljö 17/4 och 6/5 2013
onsdag 6 mars 2013
Informationsbrev till medlemmar nr 1.
Regnbågen
Varbergs Reggio Emilia nätverk.
Nu är snart våren här och vi vill passa på att tacka alla er som deltog under hösten 2012 på föreläsningarna av och med Mats Andersson, där många visade stort intresse för vårt nätverk. Detta nätverk har även döpts till något så passande som ”Regnbågen” Varbergs Reggio Emilia nätverk. Detta nätverk består av ett antal pedagoger och eldsjälar från både privata och kommunala förskolor runt om i Varberg. ”Regnbågen” kommer att drivas helt ideellt och skall bygga på medlemmarnas intressen och önskemål.
Vårt syfte i nätverket är:
· Att inspirera andra till ett arbetssätt och förhållningssätt utifrån Reggio Emilias pedagogiska filosofi.
· Att konkret tipsa och hjälpa arbetslag som vill förändra sin verksamhet med egna valda inslag av R.E pedagogiska filosofi.
· Att erbjuda seminarium och föreläsningar med såväl egna som inbjudna föreläsare.
Vi kommer under våren att arbeta med en egen blogg där vi hoppas att vi skall kunna kommunicera kring frågor och tankar kring filosofin. Det skall även vara en blogg med konkreta tips på föreläsningar, konstutställningar, litteratur och andra praktiska aktiviteter.
Denna vår kommer vi att erbjuda två tillfällen med föreläsning kring en pedagogisk miljö som även vi kallar den tredje pedagogen. Se bilaga för mer information.